مقالات فنی

سرعت شاتر دوربین مداربسته

سرعت شاتر دوربین مداربسته
در این مقاله قصد داریم به سرعت شاتر در دوربین مداربسته بپردازیم.

سرعت شاتر دوربین مداربسته (Shutter time) یکی از ویژگی های دوربین های مداربسته است که معمولا به اندازه کافی به آن پرداخته نمی شود. در عکاسی، سرعت شاتر مدت زمانی است که سنسور دیجیتالی داخل دوربین در معرض نور قرار می گیرد، میزان نوری که به سنسور تصویر برسد متناسب با زمان نوردهی(مدت زمانی که سنسور در معرض نور قرار دارد) است.

سرعت شاتر دوربین مداربسته

شاتر Shutter چیست؟

برای درک بهتر این مطلب بهتر است با یک مثال ساده شروع کنیم همانطور که می دانید دوربین های عکس یا فیلم برداری قدیمی، از نوار یا فیلم برای ثبت تصاویر استفاده می کردند. کارکرد این دوربین ها طوری بود که برای  گرفتن عکس از محیط پیرامون می بایست برای مدت مشخصی این فیلم در معرض نور محیط قرار می گرفت. این کار دشواری های خاص خودش را داشت زیرا اگر مدت زمان برخورد نور به فیلم از زمان مورد نظر کمتر می بود عکس کم نور و تاریک می شد و اگر برخورد نور از زمان مورد نظر طولانی تر می شد عکس اشباع از نور و کاملا سفید رنگ می شد. لذا برای رفع این مشکل از دریچه ای به نام شاتر استفاده شد که زمان برخورد نور به فیلم را تنظیم می کرد. وظیفه شاتر در واقع این است که در هنگام گرفتن عکس پس از فشار دکمه، شاتر برای مدت زمان مشخصی باز شده و سپس دوباره بسته می شود. به مدت زمان باز بودن شاتر، زمان شاتر یا shutter time گفته می شود.

سرعت شاتر را چطور نشان میدهند؟

سرعت شاتر معمولا کسری از ثانیه است و زمان لازم برای تشکیل یک تصویر در دوربین مدار بسته را نشان میدهد سرعت شاتر را با واحد زمان نشان می دهند. هر چه نور موجود در محیط بیشتر باشد سرعت شاتر هم بیشتر می شود با توجه به اینکه نور محیط می تواند بر روی زمان شاتر دوربین تاثیر بگذارد معمولا سرعت شاتر را در اغلب دوربین های مداربسته به صورت یک بازه مینیمم تا ماکزیمم نمایش می دهند.

آیا دوربین مداربسته هم شاتر دارد؟

در دوربین های مداربسته دریچه ی شاتر به صورت فیزیکی وجود ندارد. در واقع سنسور تصویر دوربین همواره در معرض نور قرار دارد. اما نکته ای که وجود دارد این است که تصاویر ویدئویی از کنار هم قرار گرفتن چندین تصویر متعدد و پشت سر هم ایجاد می شوند که این تصاویر پشت سر هم را با نام فریم می شناسیم. بنابراین هر کدام از این فریم ها در حقیقت یک عکس هستند و دوربین مداربسته دائما در حال گرفتن عکس های پی در پی از محیط است، در نتیجه با وجود اینکه شاتر فیزیکی ندارد اما زمان شاتر در آن مطرح است. زمان شاتر در یک دوربین مداربسته، مدت زمانی است طول می کشد تا دوربین مداربسته یک تصویر را بسازد.

سرعت شاتر دوربین مداربسته به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟

سرعت شاتر دوربین مداربسته به دو فاکتور مهم زیر بستگی دارد:

  • میزان حساسیت سنسور یا چیپ تصویر به نور: هرچه حساسیت سنسور تصویر دوربین مداربسته به نور بیشتر باشد زمان کمتری را برای تشکیل تصویر نیاز دارد.
  • میزان نور موجود در محیط: هر چه محیط پر نورتر باشد، چیپ تصویر زمان کمتری نیاز دارد تا تشکیل تصویر دهد.

سرعت شاتر در دوربین مداربسته چه زمانی اهمیت می یابد؟

سرعت شاتر زمانی اهمیت پیدا می کند که شما قصد داشته باشید تا تصاویر یک جسم متحرک را ثبت کنید. برای مثال فرض کنید اگر دوربین همین حالا شروع به تشکیل تصویر کند و این کار 6 ثانیه طول بکشد(سرعت شاتر 6 ثانیه باشد) و در این حین جسمی متحرک در تصویر دوربین ظاهر گردد در تصویر نهایی جسم را به صورت تار خواهید داشت. زیرا هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد اجسام متحرک را بهتر در تصاویر خواهید داشت البته در حال حاضر سرعت شاتر در دوربین های مداربسته امروزی بسیار بالا و زمان آن معمولا کسری از ثانیه است.

میزان سرعت شاتر در دوربین هایی که در بزرگراه ها و خیابان ها برای کنترل تردد و سرعت ماشین ها مورد استفاده قرار می گیرند بسیار اهمیت پیدا می کند اما در صورتی که قصد دارید تا نصب دوربین مدار بسته خود را در محیط های معمولی انجام دهید، معمولا مشکل زیادی با سرعت شاتر نخواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *