مقالات فنی

صفر تا صد مزایا و معایب آنتن مرکزی ساختمان چیست؟

آنتن مرکزی چیست؟

آنتن مرکزی ساختمان به یک مجموعه ی واحد و متشکل از تجهیزاتی گفته می شود که باعث دریافت، تقویت، تقسیم و انتقال سیگنال های تلویزیونی، تصاویر ویدئویی  و یا ماهواره ای می شود.

در هتل ها و برج های مسکونی  به دلیل وجود تعداد بالای گیرنده های تلویزیونی، از آنتن مرکزی استفاده می شود که در ادامه با انواع آن ها، معرفی بخش های مختلف، مزایا و معایب هریک آشنا خواهیم شد.

 

انواع آنتن مرکزی ساختمان

آنتن مرکزی چیست؟

آنتن های مرکزی با توجه به سیگنال ارسالی و گیرنده های متصل در 5 نوع متفاوت دسته بندی می شوند که در ادامه به معرفی هریک از تجهیزات آنتن مرکزی پرداخته و با ویژگی ها و کاربرد های هر مدل آشنا خواهیم شد.

1- آنتن MATV

آنتن MATV

 

ساده ترین نوع آنتن مرکزی آنتن MATV یا Master Antenna Televesion است. در واقع آنتن MATV یک شبکه ی کابل کشی شده ی آنالوگ می باشد که وظیفه آن توزیع سیگنال های تلویزیونی با پهنای باند مشخص و تعیین شده است.

 

2- آنتن SMATV

آنتن SMATV

آنتن SMATV برای دریافت، تقویت و توزیع سیگنال های ماهواره ای به گیرنده های مختلف در یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مزایای آنتن SMATV یا Satellite Master Antenna Television نسبت به آنتن MATV این است که از قدرت بیشتری برخوردار می باشد. با نصب انتن تمام واحد های یک ساختمان می توانند بدون نیاز به نصب آنتن های مجزا، به بهترین شکل سیگنال های ماهواره ای را دریافت کنند.

 

3- آنتن CCTV

آنتن CCTV یا Closed Circuit Television برای انتقال تصویر، صدا و ویدئو از مبدا دوربین مداربسته به گیرنده ی تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف دو آنتن قبل، توزیع سیگنال ها در آنتن های CCTV به صورت عمومی انجام نمیشود، بلکه تصاویر و فیلم های ضبط شده ی دوربین های مداربسته توسط کابل هم محور یا یک لینک ارتباطی بیسیم، به طور اختصاصی به گیرنده (مانیتور) مورد نظر ارسال می شود.

 

4- آنتن CATV

آنتن CATV

آنتن CATV که به آن آنتن مرکزی کابلی (Cable Television) هم گفته می شود، توسط کابل های هم محور سیگنال های دریافت شده از مرکز را تقویت کرده و به واحد های مختلف ساختمان ارسال می کند. اگر چه این مدل از آنتن های مرکزی برای هتل هایی که اغلب مسافران غیر بومی دارند کاربردی نیست، آن هم به این دلیل که اغلب مسافران غیر بومی، تمایلی به مشاهده ی کانال های محلی ندارند.

 

5- آنتن IPTV

آنتن IPTV

آنتن IPTV با استفاده از کابل UPT و پهنای باند اینترنت می تواند با کیفیت ترین محتوای تلویزیونی، صوتی و… را در اختیار کاربران قرار دهد. ارتباط در این نوع آنتن کاملاً دو طرفه بوده و به لطف بهره گیری از اینترنت پرسرعت، دسترسی به کانال های داخلی و خارجی در هر زمانی امکان پذیر است. آنتن های IPTV عموماً برای هوشمند سازی هتل ها، مدارس، بیمارستان ها و ناوگان حمل و نقل عمومی مورد استقبال قرار می گیرند.

 

بخش های مختلف آنتن مرکزی ساختمان

 

آنتن های مرکزی غالباً از 4 بخش اصلی تشکیل شده اند:

 

1- بخش دریافت کننده سیگنال

این بخش از آنتن و یا مبدل تصاویر ویدئویی تشکیل شده است که عمل دریافت اطلاعات از فرستنده را بر عهده دارد. به عبارتی دیگر بخش دریافت کننده، دریافت تصاویر تلویزیونی و ماهواره ای را انجام می دهد.

2- بخش تقویت سیگنال

همانطور که از اسم آن مشخص است، سیگنال های دریافتی توسط یک آمپلی فایر قدرتمند در این بخش تقویت شده تا بین گیرنده ها تقسیم شوند. هرچه قدرت آمپلی فایر بیشتر باشه، ارسال سیگنال های دریافتی به تعداد گیرنده های بیشتری امکان پذیری است.

3-بخش تقسیم سیگنال

سرویس دهی به تعداد زیادی گیرنده در آن واحد، یکی از بارزترین ویژگی هایی است که باعث ایجاد تفاوت بین آنتن های مرکزی و سایر آنتن های معمولی می شود. بخش تقسیم سیگنال از مجموعه ای از تقسیم کننده های عبوری، اسپلیتر و سویچر تشکیل شده است که وظیفه ی توزیع سیگنال به گیرنده ها را بر عهده دارد.

4- بخش انتقال سیگنال

بخش انتقال متشکل از یک کابل کواکسیال است که سیگنال ها را به بهترین شکل به سمت گیرنده ها هدایت می کند.

 

تفاوت تپ آف و اسپلیتر

Splitter (اسپیلتر) از انواع تجهیزات انتهایی در سیستم آنتن مرکزی می باشد و سیستم با استفاده از این ابزار با افت سیگنال همراه خواهد. در این صورت با نصب اسپلیتر در سیستم مقدار سیگنال ورودی و خروجی متفاوت خواهد بود.

 

Tap Off (تپ آف) از انواع تجهیزات میانی در سیستم آنتن مرکزی می باشد ولی در سیستم باعث افت سیگنال نمی شود و تنها به عنوان یک تقسیم کننده میانی در سیستم عمل می کند. به این صورت که ورودی تپ آف به خروجی آنتن و تقویت کننده فیلتر ها، مبدل های فرکانسی، تله موج ها و یا مچینگ ها متصل شده و خروجی آن به اسپلیتر یا یک تپ آف دیگر وصل می شود.

 

مزایای آنتن مرکزی ساختمان

مزایای آنتن مرکزی ساختمان

با گسترش ساخت و ساز ساختمان های مسکونی و تجاری مرتفع، پیاده سازی سیستم آنتن مرکزی بسیار رایج شده است. شاید تنها مزیت های که به ذهن همه ی ما برسد، مقرون به صرفه بودن آنتن مرکزی و اشغال فضای کمتر در فضای کمتر در فضای پشت بام ساختمان است. اما مزیت های استفاده از این نوع از آنتن بیشتر از این موارد است که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

1- جلوگیری از اشغال فضای بیش از حد ناشی از نصب آنتن های متعدد در پشت بام ساختمان ها.

2- دریافت و انتقال سیگنال با کیفیت برای تمام گیرنده ها.

3- هزینه تعمیرات و نگهداری پایین تر نسبت به آنتن های معمولی.

4- دریافت سیگنال های تلویزیونی، رادیویی، ماهواره ای و دوربین های مداربسته تنها با یک سیستم آنتن مرکزی واحد.

5- امکان ایجاد یک شبکه تلویزیونی خصوصی برای مجتمع یا آپارتمان.

 

معایب آنتن مرکزی ساختمان

شاید بتوان تنها عیبی که برای آنتن های مرکزی مطرح کرد وابسته بودن کیفیت و عملکرد سیگنال تمام گیرنده ها به یک آنتن مرکزی واحد است. اگرچه احتمال خرابی سیستم های آنتن مرکزی بسیار پایین است اما در صورت مواجهه با مشکلات، تمام گیرنده های موجود در آن ساختمان سیگنالی نخواهند داشت تا زمانی که نسبت به رفع مشکلات آنتن ساختمان اقدام شود.

 

2 نکته قابل توجه برای اجرا و نصب آنتن مرکزی

حال که در بخش های قبل با مزایا و عیب اصلی آنتن مرکزی آشنا شدیم، در صورتی که تصمیم گرفتید برای ساختمان خود از این مدل آنتن استفاده کنید نیاز است 2 نکته ضروری را مد نظر قرار دهید.

 

1- کیفیت را فدای هزینه نکنید

به دلیل حساسبودن سیستم آنتن مرکزی، سعی کنید با توجه به بودجه خود، تا حد امکان از تجهیزات برند و معتبر که امتحان خود را پس داده اند استفاده کنید. چرا که استفاده از تجهیزات نامعتبر و غیر اصلی ممکن است دیر یا زود شما را با ریسک اختلالات سیگنالی مواجه کند.

 

2- از نصاب حرفه ای و با تجربه کمک بگیرید

حتی در صورتی که تجهیزات معتبری هم تهیه کرده باشید، اگر نصب آنتن مرکزی را به یک متخصص با تجربه نسپارید، ممکن است با اجرای غیر حرفه ای به تجهیزات شما آسیب بزند یا نتواند آن کیفیت تصویری که انتظار دارید را ارائه کند. علاوه بر این، مشورت با متخصصین شبکه و افراد فعال در حوزه ی ساختمان های هوشمند قبل از هرگونه اقدام به نصب و پیاده سازی، می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد که به بهترین شکل یک سیستم آنتن مرکزی و اصولی برای ساختمان پیاده سازی کنید.

 

جمع بندی

آنتن مرکزی امروز به یکی از وسایل ضروری در زندگی شهری ما بدل شده و به عنوان مظهری از تکنولوژی روز، زندگی مارا دگرگون کرده است. مطمئناً در آینده نیز تکنولوژی های جدید، روش های امروز را نیز دگرگون خواهد کرد.

 

آمار بازدید: 195755

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *