مقالات فنی

تعمیرات دوربین مداربسته + بررسی 11 مشکل رایج

تعمیرات دوربین مداربسته

تعمیر دوربین مداربسته با توجه به اجزای پیچیده ای که در ساخت آن به کار رفته اند، امری کاملا تخصصی بوده و به دانش و تجربه کافی نیاز دارد. پیش از هر چیز توصیه می کنیم در صورتی که از تخصص خود در این زمینه مطمئن نیستید، هرگز اقدام به تعمیر این سیستم های امنیتی ننمایید. همچنین لازم به تذکر است که قبل از هر اقدامی در زمینه تعمیر دوربین های مداربسته، حتما برق آن ها را قطع کنید.

دوربین مداربسته یا همان CCTV این روزها به بخش جدایی ناپذیر ادارات، سازمان ها، منازل مسکونی، مجتمع های تجاریف چهارراه ها و … تبدیل شده است. به همین دلیل، هرگونه مشکلی در زمینه عملکرد این تجهیزات، باید در کمترین زمان ممکن، رفع شود.

ما در این مقاله از تیم فنی مجموعه فراتک شمارا با 11 مشکل رایج در این سیستم های امنیتی و همچنین راه حل رفع هر کدام از آنها، آشنا خواهیم کرد.

 

مهم ترین خرابی های دوربین مداربسته

اگر به دانش فنی خود اطمینان دارید یا ترجیح می دهید ایرادات دوربین مداربسته را شخصا مرتفع کنید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و با این روش تعمیر مشکلات زیر را یاد بگیرید.

 

عدم نمایش رنگ ها توسط دوربین مداربسته

اگر فیلم هایی که توسط دوربین شما ضبط می شوند، فاقد طیف رنگی بوده و مانند فیلم های دهه 30 یا 40 هالیوود هستند، به احتمال بسیار زیاد، بالانس رنگ سفید دستگاه، به هم خورده است!

 

زمانی که ما به یک جسم سفید نگاه می کنیم، آن را سفید می بینیم، حتی اگر توسط هیچ نور سفیدی روشن نشده باشد. زیرا چشمان ما می توانند طیف گسترده ای از رنگ ها را تشخیص دهند و از طرفی دیگر، مغز نیز توانایی جبران طیف خاصی از پارامتر های نوری را دارد. دوربین مداربسته نیز سعی می کند با استفاده از پارامتری به نام “تعادل رنگ سفید” یا Whitt balance دقیقا این کار را انجام می دهد.

 

این قابلیت در دوربین های مداربسته هم به صورت خودکار و هم به روش دستی، قابل تنظیم است. عدم نمایش رنگ ها زمانی رخ می دهد که تعادل رنگ سفید به هم بخورد ( این اتفاق بیشتر در دوربین هایی رخ می دهد که به صورت خودکار تنظیم شده اند)

 

برای رفع این مشکل باید مطابق زیر عمل کنید:

  • اگر دوربین مداربسته شما برای کار در هر دو فضای باز و بسته پیکربندی شده است، مطمئن شوید که تنظیمات آن، برای کار در محیط های رو باز اعمال شده است.
  • اگر دوربین حالت تعادل رنگ سفید را به صورت خودکار تنظیم کند (در این شرایط دوربین مداربسته باید یکی از دو ویژگی ATW یا AWB را داشته باشد) و در فضای باز کار می کند، زاویه آن را به پایین بچرخانید تا از دید مستقیم به آسمان جلوگیری کنید.
  • اگر دوربین از AWT یا AWB پشتیبانی کرده و تغییر زاویه دید، کمکی به حل این مشکل نمی کند، این قابلیت ها را غیر فعال کنید.
  • اگر دوربین مداربسته شما از ATW یا AWB پشتیبانی نمیکند، باید حالت تعادل رنگ سفید را به صورت دستی تنظیم کنید.

ممکن است لازم باشد که این تغییرات را در زمان های مختلف و با سطح نورهای متفاوت نکرار کنید تا در نهایت به بهترین وضعیت موجود، دست پیدا کنید.

 

دوربین فقط تصاویر سیاه و سفید را نشان می دهد

این اتفاق معمولا به یکی از دو دلیل زیر رخ می دهد:

1- سطح نور محیط به اندازه ای بالا نیست که دوربین بتواند رنگ ها را تشخیص دهد.

2- دوربین برای استفاده در شب تنظیم شده باشد. در این شرایط، امکان دیدن رنگ های زیر نور مادون قرمز برای لنز دستگاه، وجود ندارد.

 

 

دقیقا به همین دلیل است که حتی یک دوربین رنگی هم در تاریکی هوا، فقط میتواند تصاویر سیاه و سفید را ضبط کند. البته برخی از دوربین های سطح بالا و گران قیمت، میتوانند در این شرایط نیز، طیف محدودی از رنگ ها را تشخیص دهند.

 

برای رفع این مشکل، باید مطابق روش های زیر عمل کنید:

  • مطمئن شوید که منابع نوری محیط، با تنظیمات دوربین مداربسته شما تطابق دارند. توصیه می کنیم قبل از تعمیرات سخت افزاری یا تعویض دستگاه، نور محیط را افزایش دهید.
  • در صورتی که نور کافی در محیط وجود دارد، دوربین باید از نظر آسیب دیدگی فیزیکی، توسط افراد متخصص بررسی شود.

 

قرارگرفتن خطوط افقی در فیلم های دوربین

قرار گرفتن خطوط افقی روی فیلم های ضبط شده توسط دوربین مداربسته، تشخیص جزئیات دقیق را دشوار می کند. خبر خوب این که فقط دو دلیل برای این اتفاق وجود دارند، تداخل در نور محیط و تداخل الکتریکی. خبر بد این که تشخیص علت مورد دوم و رفع آن، بسیار سخت است.

 

برای رفع این مشکل، میتوان راه حل های زیر را امتحان کنید:

  • مطمئن شوید هیچ نور الکتریکی به طور مستقیم روی دوربین نمی افتد. برخی از منابع نور الکتریکی می توانند با حسگر های دوربین مداربسته تداخل ایجاد کرده و خطوط افقی را در فیلم ها تولید کنند.
  • منبع تغذیه دوربین را از نظر آسیب دیدگی فیزیکی بررسی کنید و مطمئن شوید که سالم است.
  • کابل هارا از نظر آسیب فیزیکی بررسی کنید.
  • اگر از کابلهای بلند (CAT6 یا کواکسیال) استفاده می کنید، مطمئن شوید که همه کابل ها به درستی مسیریابی شده اند.

در صورتی که تداخل نور محیط باعث ایجاد خطوط افقی می شود، میتوانید از یک دوربین مداربسته WDR یا CMOS برای رفع این مشکل استفاده کنید.

 

وجود لرزش در فیلم های ضبط شده

رفع مشکل سو سو زدن یا لرزش فیلم ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا عوامل مختلفی میتوانند باعث بروز این مشکل شوند. اتفاقاتی از قبیل : تداخل الکتریکی، نصب نا مناسب دوربین، عملکرد نادرست تجهیزات یا منبع تغذیه، تامین نشدن برق کافی، عوامل محیطی و… همگی میتوانندی ویدئوی لرزان ایجاد کنند.

 

نکته: رفع این مشکل، صبر زیادی میخواهد، زیرا باید فیلم های دوربین مداربسته را برای مدت طولانی کنترل کنید. متاسفانه در بسیاری از موارد، لرزش ویدئو در دوره های متناوب رخ میدهد و این عامل، عیب یابی را سخت تر هم میکند.

 

بهرحال، میتواند روش های زیر را برای تعمیر دوربین مداربسته در این شرایط، امتحان کنید:

  • ابتدا مطمئن شوید که مشکل از مانیتور نیست، برای این کار، تصاویر را با چند نمایشگر مختلف بررسی کنید.
  • اتصالات و کابل ها (به ویژه محافظ ها) را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید.
  • اگر دوربین مداربسته شما دارای خروجی آنالوگ است یا از کابل های طولانی استفاده می کنید، مطمئن شوید که کابل ها به درستی مسیریابی شده اند  و از زمین بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
  • اگر دوربین شما به یک تجهیزات حلقه دار با خروجی های اضافی فیلم متصل است، مطمئن شوید که تمام خروجی های ویدئو، به درستی خاتمه یافته اند.
  • اگر دوربین مداربسته شما فقط در هنگام تاریکی سوسو میزند، مطمئن شوید که منبع تغذیه برای نیاز دوربین شما مناسب است.
  • اطمینان حاصل کنید که دوربین و همه دستگاه های دیگر برای عملکرد 50 هرتز درجه بندی شده اند.

 تصاویر مداربسته نویز دارند

تصاویر نویز دار مانند لرزش ویدئو، حاصل تداخل الکتریکی یا RF هستند. در این وضعیت نیز باید منبع تداخل را پیدا کرده و آن را حذف کنید.

 

  • اتصالات و کابل ها (به ویژه کابل های آنالوگ) را از نظر آسیب دیدگی فیزیکی بررسی کنید.
  • اگر دوربین شمار دارای خروجی آنالوگ است، کابل ویدئو را از دوربین جداکرده و بررسی کنید که هنوز نویز روی مانیتور خود مشاهده میکنید یا خیر. در صورتی که نویز همچنان وجود دارد، نشان دهنده تداخل در انتهای مانیتور است.
  • بررسی کنید آیا قطع هر دوربین یا تجهیزات ویدئویی دیگر، باعث کاهش نویز می شود. تجهیزات آسیب دیده یا محافظ نامناسب، میتوانند در دستگاه های دیگر اختلال ایجاد کنند.

 

عدم وجود سیگنال ویدئویی

این مکل تا حد زیادی، نا امید کننده ترین اتفاق در ارتباط با دوربین های مداربسته است. شما میتوانید برای مدتی با تصاویر لرزان یا نویز دار کنار بیایید، اما اگر از همان اول نتوانید هیچ فیلمی ضیط کنید چطور؟ این مشکل به شکل های گوناگون خود را نشان می دهد:

ابتدا بررسی کنید که آیا دوربین به درستی روشن شده یا خیر! نگران نباشید، زیرا حتی بزرگترین مهندسین سیستم های امنیتی هم گاهی متوجه شده اند که دلیل عدم وجود سیگنال، خاموش بودن دستگاه بوده است.

 

  • اتصال دهنده های برق و کابل ها را بررسی کنید (مطمئن شوید که انها به برق وصل شده و آسیب ندیده اند.)
  • اگر دوربین شما از POE استفاده میکند، سوئیچ POE را بررسی کرده و مطمئن شوید دوربین واقعا روشن است.

اگر دوربین شما به یک جعبه DVR متصل است، کابل و اتصالات را در دو انتهای آن بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها به درستی وصل شده و آسیب ندیده اند.

 

اگر از یک دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده میکنید، از درست بودن تنظیمات شبکه مطمئن شوید.

اگر هم دوربین شما از نوع آنالوگ است، کابل ها را از نظر آسیب دیدگی فیزیکی بررسی کنید.

 

اگر دوربین مداربسته شما به هیچ سوئیچ های شبکه یا روتر ها، دستگاه DVR یا مالتی پلکسر های ویدئویی متصل است، مطمئن شوید که همه آنها، در وضعیت درستی قرار دارند.

در نهایت هم میتوانید دوربین ها را از نظر فیزیکی (سلامت لنز ها، عدم وجود مانع در مسیر نور ها و …) بررسی کنید. اگر همچنان هیچ تصویری دریافت نمی کنید، باید به یکی از نمایندگی های شرکت سازنده دوربین مداربسته مراجعه کنید.

 

 

دوربین مداربسته یک صفحه سیاه نشان میدهد

اگر دوربین مداربسته هیچ تصویری را نشان نمیدهد و آن چه که دریافت میکنید، تنها یک صفحه سیاه است، این احتمال وجود دارد که دستگاه DVR یا برنامه نظارت، نتواند سیگنال ویدئویی را دریافت کند. با این وجود  و برای اطمینان بیشتر، مواردی که در قسمت های قبل به آن ها اشاره شد را چک کنید.

 

در صورتی که از سلامت اتصالات، منبع تغذیه، لنز ها و … مطمئن شدید، میتوانید روش های زیر را نیز برای رفع این مشکل امتحان کنید:

  • مطمئن شوید که مسیر نوری مسدود نشده است. این بررسی میتواند به این راحتی ها هم نباشد. به عنوان مثال لنز های کوچک در سطح بزرگ نمایی زیاد، میتوانند به راحتی توسط برگ ها یا شاخه ها مسدود شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که شرایط نوری محیط دوربین مداربسته شما، تامین شده است. اگر سطح نور محیط بسیار پایین باشد، در نهایت فقط یک تصویر سیاه را مشاهده خواهید کرد.
  • اگر همه دوربین ها، فقط تصویر سیاه را نشان میدهند، دستگاه DVR را دوباره راه اندازی کنید.
  • لنز یا حسگر دوربین را از نظر آسیب دیدگی فیزیکی بررسی کنید. اگر این اجزا آسیب دیده باشند، همچنان داده ارسال می کنند، اما هیچ تصویری نمیگیرند.

 

دوربین مداربسته در شب کار نمیکند

اگر دوربین مداربسته دید در شب دارید که برای کار در شب تنظیم شده است، اما تنها تصاویر سیاه دریافت میکنید، معمولاً به این دلیل است که IR LED به خوبی کار نمیکند. برخی از دلایلی که منجر به این اتفاق میشوند، عبارتند از:

  • پیکربندی اشتباه دوربین: مطمئن شوید که دوربین مداربسته به درستی و برای کار در شب، تنظیم شده است.
  • توان ناکافی: LED ها توان اضافه ای را به دوربین تحمیل میکنند، به همین دلیل این تجهیزات در شب، به انرژی بیشتری نیاز دارند. این مشکل در دوربین های مجهز به باتری و POE بیشتر دیده میشود.
  • LED های آسیب دیده: ممکن است یک دوربین قدیمی، دیگر نتواند نور کافی برای نمایش تصاویر را تامین کند.

کاهش کیفیت تصاویر در شب

اگر دوربین مداربسته شما کار میکند، اما کیفیت تصایویر آن در شب پایین می آید، باید روش های زیر را امتحان کنید:

  • مطمئن شوید دوربین شما به دور از منابع نور خیلی روشن (مانند چراغ اتومبیل ها) قرار گرفته است.
  • مطمئن شوید که پارچه محافظ، به اندازه کافی لنز را پوشانده است.
  • دوربین را در نزدیکی یا رو به روی پنجره ها قرار ندهید.

 

دوربین مداربسته روی موبایل کار نمیکند

در صورتی که تنها در برنامه موبایل نمیتوانیدتصاویر دوربین مداربسته را دریافت کنید، خیلی نگران نباشید. زیرا در این شرایط، تجهیزات اصلی دوربین خراب نیستند و مشکل به سادگی، قابل حل است. دسترسی موبایل به تصاویر دوربین مداربسته، یک فناوری کاملا جدید است و هیچ استاندارد قابل قبول و گسترده ای در این صنعت، وجود ندارد.

  • اطمینان حاصل کنید که دوربین و دستگاه DVR یا دستگاه NVR شما به شبکه محلی متصل شده اند و کلیه تنظیمات مربوط، به دسترسی پیکربندی شده اند.
  • اگر دوربین یا DVR شما دارای یک آدرس IP ثابت هستند، مطمئن شوید که آدرس NETMASK و GATEWAY و DNS را به درستی پیکربندی کرده اید.
  • اگر دوربین شما از طریق یک برنامه مبتنی بر CLOUD دسترسی به تلفن همراه را فراهم میکند، اطمینان پیدا کنید که فابروال شبکه، مانع اتصال دوربین به اینترنت نمیشود.

 

DVR هیچ چیزی را ضبط نمی کند

اگر دوربین مداربسته به خوبی کار میکند، اما دستگاه DVR چیزی ضبط نمی کند، با یکی از موارد زیر طرف هستید:

  • پیکربندی اشتیاه
  • کمبود فضای ذخیره سازی
  • خرابی DVR
  • توان کم منبع تغذیه دستگاه DVR
  • خرابی هارد

روش های زیر را میتوانید برای رفع این مشکل، امتحان کنید:

  • مطمئن شوید قابلیت ضبط دستگاه فعال است. گاهی اوقات ممکن است بعد از ایجاد تغییر در تنظیمات DVR این قابلیت به صورت خودکار، غیرفعال شود.
  • برخی از دستگاه های DVR فقط برای ضبط تصاویر در فواصل زمانی خاص، پیکربندی میشوند. در این صورت، دستگاه، فقط در زمان های مشخض میتواند فیلم ها را ضبط کند.
  • فیلم های اضافی را که دیگر به آن ها نیاز ندارید پاک کنید تا فضا برای ضبط ویدئو های جدید، آماده شود
  • اگر DVR  شما فیلم را در یک سرور شبکه یا یک حساب ابری بارگذاری میکند، اتصال شبکه آن را بررسی کنید.

 

 

اگر از دوربین های مداربسته ویرا و یا برند های دیگه استفاده میکنید، برای انجام تعمیرات تخصصی و فنی، میتوانید به واحد تعمیرات فراتک مراجعه نمایید. تکنسین های فنی ما در مجموعه فراتک با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه عیب یابی و تعمیر این تجهیزات، سیستم های امنیتی شما را در کمترین زمان ممکن، رفع مشکل کرده و آماده استفاده مجدد می کنند.

 

 

 

در صورتی که همچنان در ارتباط با دوربین های مداربسته سوال یا ابهامی ذارید، در بخش نظرات همین مقاله با ما در ارتباط  باشید، تا در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

 

آمار بازدید: 195755

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *