مقالات فنی

نکات مهم نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته

نکات مهم نصب دوربین مداربسته

 

چگونه رزولوشن مناسب را در نصب دوربین مداربسته مشخص کنیم؟

این موضوع با توجه به درخواست کارفرما در میزان اهمیت جزییات تصویر برداری شده و همچنین متراژِ محیطی که دوربین مداربسته قرار است تصویر برداری کند تعیین میشود. به علاوه در صورتی که از دوربین هایی با لنز واید استفاده میکنیم بهتر است برای داشتن تصویری با کیفیت تر از رزولوشن های بالاتر استفاده کنیم. آشنایی با انواع لنز دوربین مداربسته

1024*1280               1.3MP

1200*1600                 2MP

1080*1920        1080P HD

1536*2048                 3MP

1520*2688                 4MP

1944*2592                 5MP

انواع رزولوشن های دوربین مداربسته

دستگاه ضبط و تعداد دستگاه مورد نیاز در پروژه

برای ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ از دستگاه های ضبط آنالوگ (DVR) و برای ضبط تصاویر دوربین های دیجیتال از دستگاه های ضبط دجیتال (NVR) استفاده میشود.
دستگاه های رکوردر عموما به 4 – 8 – 16 – 32 یا 64 کانال تقسیم میشوند و در هر پروژه با توجه به تعداد دوربین های استفاده شده و کانال های خالی مورد نیاز، رکوردر مناسب انتخاب میشود.

بهترین محل برای قرار دادن دستگاه ضبط کجاست؟؟

از دیگر نکات نصب دوربین مداربسته توجه به محل قرارگیری دستگاه ضبط است که باید از نظر امنیت ، دما و راحت بودن کابل کشی در آن محیط (از دوربین ها به دستگاه ضبط) مورد بررسی قرار می گیرد.

 

نکاتی درباره هارد دستگاه های ضبط تصاویر

دستگاه های ضبط تصاویر دارای حافظه داخلی از نوع HDD هستند که با توجه به قدرت دستگاه مورد استفاده، تعداد هاردهای قابل نصب و ظرفیت هر هارد مشخص میشود.

به عنوان مثال: در دستگاه ضبط تصویر فرضی با نام X، میتوان 2 عدد هارد HDD نصب کرد که ظرفیت هر کدام از هاردها میتواند تا نهایت 2 ترابایت باشد.
این مشخصات در کاتالوگ یا دیتاشیت هر دستگاه ضبط تصویری وجود دارد.

 

کارشناس پروژه موظف است تحت عنوان مشاوره نصب دوربین مداربسته به متقاضی در انتخاب دستگاه با ظرفیت مناسب اطاعات لازم را ارائه کند.

 

اگر حافظه دستگاه ضبط پرشود چه اتفاقی می افتد؟

رکوردر ها و دستگاه های ضبط این قابلیت را دارند که پس از پر شدن فضای هارد، از ابتدا بر روی اطلاعات قبلی تصاویر را ضبط کنند. این موضوع از طریق تنظیمات دستگاه قابل فعال / غیرفعال سازی است.

 

چه موقع باید از سوییچ شبکه استفاده شود؟

در پروژه هایی که از دوربین های دیجیتال استفاده میشود نیاز به دستگاه های ضبط دیجیتال (NVR) داریم. اما این دستگاه ها از یک یا دو عدد پورت شبکه برای اتصال دوربین برخوردارند و به همین علت در پروژه هایی که از تعداد بالایی دوربین دیجیتال استفاده میشود نیاز به یک دستگاه سوییچ داریم.
به این صورت که تمامی دوربین ها را باید ابتدا به سوییچ متصل کنیم و سپس از طریق یک کابل شبکه، سوییچ را به دستگاه NVR متصل کنیم.

 

آیا نصاب دوربین مداربسته باید دارای مجوز خاصی باشد؟؟

بله. داشتن مجوز از اصناف و اتحادیه ها ازجمله اتحادیه صنف تولید کنندگان و تعمیر کاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی الزامی است.

 

مدت زمان لازم برای پروژه به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟؟

به صورت کلی مدت زمان اجرا پروژه به عواملی مانند متراژ کابل، تعداد دوربین ها، ارتفاع نصب، راه های کابل کشی و سرعت عمل و دقت نصاب بستگی دارد.

 

چطور میتوان تعداد دوربین مداربسته لازم برای نصب در یک فضا را مشخص کرد؟؟

آخرین نکته نصب دوربین مداربسته که به آن میپردازیم تعیین تعداد دوربین های مورد نیاز است.

تعداد دوربین های مورد نیاز با توجه به زوایای دید مورد نیاز، پارتیشن بندی قسمت های مختلف، اهمیت جزییات تصویر و همچنین نوع لنز و رزولوشن دوربین های مورد استفاده توسط کارشناس نصب مشخص خواهد شد.

به طور مثال برای یک فضا به مساحت 30 متر مربع که قسمت بندی و پارتیشن بندی نشده و جزییات محیط اهمیتی نداشته باشد، یک دوربین با رزولوشن 2 مگاپیکسل کافی است اما اگر همین محیط به 4 قسمت تقسیم بندی شده باشد ، 4 دوربین مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که در هرکدام از قسمت ها میز یا صندوقی، با اهمیت نظارتی بالایی وجود داشته باشد؛ میتوان برای پوشش دهی آن از یک دوربین با لنز واید و رزولوشن بالا و یا از تعداد دوربین های بیشتری استفاده کرد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *